کد مطلب:234321 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:166

به چند گاه اکتفا کنیم
أمر جدی محمد صلی الله علیه و آله و سلم علیا علیه السلام فی كل یوم و جبة و فی غده و جبتین و لیكن ذالك بقدر لا یزید و لا ینقص.

جدم رسولخدا صلی الله علیه و آله سلم علی علیه السلام را فرمان داد كه در هر روزی یك وعده غذا بخورد و روز بعد دو وعده آنهم بمقداری كه زیاد و كم نشود. در اینكه روزانه چند وعده غذا برای انسان كافی است بطور كلی نمیتوان قانونی گذاشت زیرا مزاجها بر حسب اختلاف آب و هوا و نژاد و كار عوامل دیگر مختلف اند.

كسانیكه ترشی معده آنها زیاد و بمقدار كافی برای تمدد اعصاب بعد از غذا وقت دارند و از آن استفاده میكنند روزانه به وعده های كمتری از غذا محتاجند زیرا در هر وعده بیشتر از دیگران میتوانند غذا بخورند.

كسانیكه در مناطق گرمسیر ویا در زیر آفتاب سوزان زندگی میكنند بوعده های كمتری نیازمندند زیرا مایعات بدن آنها تبخیر شده و غذای آنها دیرتر تحلیل میرود علاوه چربیهائی كه بواسطه گرمای هوا از مسامات بدن آنها خارج میشود تبدیل به ویتامین (د) شده و جبران كمبود غذا را میكند.

فسفر و مواد استخوانی این اشخاص زیادتر و در نتیجه قوای آنها و محفوظتر است بعكس كسانیكه اسید معدی آنها كم و



[ صفحه 112]



یا دچار سوء هاضمه و زخم معده و سقوط آن شده اند بوعده های بیشتری محتاجند زیرا در هر وعده غذای كافی نمیتوانند بخورند. اشخاصیكه در مناطق سردسیر زندگی می كنند بوعده های زیادتری نیازمندند.

زیرا بر اثر سردی هوا مایعات بدنشان زیادتر و دفع فضولاتشان بیشتر و ذخیره ی غذائیشان در بدن كمتر است.



[ صفحه 113]